Szociális kompetencia azon készségek összessége, melyeket az egyén társas kapcsolatainak kialakításában, fenntartásában, konfliktusainak kezelésében használ.
Szociálisan kompetens az a személy, aki képes stabil társas kapcsolatokat működtetni, önmagát képviselve probléma-érzékenyen konfrontálódni.
Az emberek egy része fejlett szociális képességekkel rendelkezik, azaz képesek összhangot és egységet teremteni. A jó szociális készségű emberek kapcsolati hálója igen nagy. Képesek másokat befolyásolni, bárkivel megtalálják a megfelelő és közös hangot. A kiépített kapcsolatokat, ismeretségeket tökéletesen használják, de előzetes elvárások nélkül építik ki az ismerősök hálózatát.
A piacgazdaságra épülő, rendkívül változékony világunkban óriási előnyben vannak a munkaerőpiacon a szociálisan kompetens munkavállalók. Az állások jelentős részében csoportokban, csapatokban dolgoznak a szakemberek, egyre több munkáltató hangsúlyt helyez a szervezetfejlesztésen belül munkatársai kapcsolatainak ápolására, hiszen ez nagyban hozzájárulhat a sikerességhez, motivációhoz és elégedettséghez. A munkavállalást is segítheti az ilyen típusú készségek megléte, fejlettsége.
A szociális kompetencia ismereti körébe tartozik az önismeret, az emberismeret, a vezetői ismeretek, más kultúrkörök és vallások ismerete, társadalomismeretek, szociológia, személyiségközpontú gondolkodás és a
rogersi pszichológia alapjai.
Fejleszthető képességek és készségek: empátia, kongruencia, asszertivitás, motiválás, delegálás, értékelés, kommunikációs készségek (aktív figyelem és ennek kifejezése), figyelem, szervezettség és gondolkodtatás. A szociális érzékenységre utaló viselkedésminták: a tolerancia, az együttműködés, a segítés. A nyitottság, a szabálytartás, az alkalmazkodás és az önuralom, a jó időbeosztás és a pontosság.
Ön tisztában van saját ismereteivel, képességeivel, készségeivel és viselkedésével?