Egy marketingvezető kollégámmal beszélgettem a napokban arról, hogy óriási felelősség vezetőként egy kisebb vagy épp csúcsvezetőként egy nagy csapat élén állni. Elmesélte, hogy legfőbb gondja, hogy a csapatát nem tudja elismertetni vállalaton belül. Felismerte, hogy nem elég vezetőként őrült sebességgel előre tekerni, mint egy kerékpárversenyző.
Csapatának elismertsége az ő eredményes munkájának mércéje.
Nézzük csak, milyen szerepei is vannak egy vezetőnek? Három csoportra érdemes osztani azokat, a könnyebb megjegyezhetőség kedvéért.
1. A személyközi szerepek
A vezető főnök. Kapcsolatot épít csapata tagjaival, a vele azonos szinten álló vezetőtársaival és a vállalat felső vezetésével, tulajdonosi körével.
Ezen kívül új kapcsolatok teremtése és a meglevők ápolása is a feladatai közé tartozik éppúgy, mint a nyilvános szereplések, a vállalat külvilág felé történő képviselete.2. Az információs szerepek
Talán ez a legegyértelműbb szerep. A vezető gyűjti és megfelelő csatornán eljuttatja a munkavégzés tekintetében releváns információkat a megfelelő személyeknek. Az információ kezelése mellett (nerve center) létezik egy szóvivői szerep is, mely a kifelé történő információszolgáltatást takarja.3. A döntési szerepek
Gondolták volna, hogy egy vezető akár egy multin belül is lehet vállalkozó? Bizony, a vállalkozói szerep a kockázatvállalást jelenti. A vezető e mellett zavarelhárító, erőforrás-elosztó és tárgyaló szereppel is rendelkezik.
Vezetőként érdemes végigtekinteni a szerepek listáját. Milyen az ideális vezető? Milyen az ideális csapat? Minden pontban megfelelek az ideális vezetőről alkotott képemnek? Hol tartok most és hova szeretnék eljutni? Melyik vezetői szerep miként befolyásolja saját sikeremet és csapatom elismertségét? A coaching eszköztára tökéletes támogatást nyújt, a coach pedig kíséri az Ön gondolatmenetét.
A téma folytatásaként a csapat irányításának problémáiról hétfőn olvashat!