A múlt héten egyik ügyfelem érdekes problémát hozott a coaching-ülésre. Az ő beleegyezésével írom most e bejegyzést. Arra panaszkodott, hogy telefonon nem tudja megértetni magát munkatársaival, beszállítóival, ugyanakkor a személyes kommunikációban nagyon sikeres.
Telefonáláskor azonban zavarja a készülék és ezáltal a telefonálás személytelensége. Az is aggasztja, hogy nem tudja, mivel foglalkozik közben a másik fél, hogy zavarja-e épp a hívással... A munka jellege miatt azonban kénytelen számos ügyet telefonon intézni. A bizonytalanság persze zavarokhoz vezet... Nézzük csak, mit kell tudni a telefonról...
Az ügyes telefonálót általában az jellemzi, hogy könnyedén indítja a beszélgetést, majd elegánsan tér át az üzleti témára. A lehető legrövidebben és tényszerűen intézi el az üzleti ügyet, majd határozottan de kedvesen búcsúzik el. A találékonyság és a jó fogalmazás alapfeltétel.
A személyes kommunikációval szemben le kell mondanunk a metakommunikáció által adott többletjelentésről. Gesztusok, mimika nélkül, kizárólag a hangra, a mondandóra és a fogalmazásmódra támaszkodhatunk. E három területen a tudatosság és önmagunk megfigyelése által megtalálhatjuk a hibákat és sokat fejleszthetünk saját kommunikációs készségeinken.
Ön hogy van ezzel? Biztos abban, hogy mindig érthetően mutatkozik be? Megfelelő a hangereje? Beszédmódja jól érthető? Világosan artikulál? Ha bizonytalanná válik mondandója, mormog-e? Elnyeli-e a szavakat? Milyenek a mondatai? Túl hosszúak és bonyolultak? Beszédmodorát a terjengősség jellemzi? Kellőképpen hangsúlyos a mondanivalója? Kiemeli a lényeget? Megfelelő a beszédmodor? Elég udvarias, barátságos a stílusa, de mégsem túl szívélyes? A beszélgetés során tud kellő önuralmat gyakorolni? Ennek ellenére kellőképpen rugalmas? Aktív jelenlétét kifejezi? Hangot ad érzelmeinek? A hanglejtése nem kioktató, nem nagyképű? Tud bocsánatot kérni telefonon saját hibáiért? Elismerést is kifejez?
Ha úgy érzi, hogy Önnek is gondot okoz a kommunikáció, keressen meg, beszéljünk róla!