Általános tévhit, hogy a kérdezés csak egy valamire jó: információ szerzésére. Nézzük csak, mi mindent lehet még jól irányzott kérdésekkel elérni!
Egy megbeszélés, értekezlet vagy üzleti tárgyalás, munkahelyi beszélgetés során jól feltett kérdés megtöri a monológot. Aktivizálja a partnert és párbeszédet indít el. Aki kérdez, megengedi a másiknak a véleménynyilvánítást és rábízza a tudásmegosztás kompetenciáját. A beszélgetőtársat helyezi előtérbe.
Az ügyes kérdező az indulatos, emocionális partnert vissza tudja billenteni a tárgyilagos üzleti társalgás világába. Természetesen a kérdésre kapott válasszal időt nyer, elkerüli az üresjáratokat. Sőt! Egy-egy jól feltett kérdés megakadályozza az azonnali és feltétel nélküli ellentmondást is. A témaváltás adott helyzetben elterelheti a beszélgetőtárs figyelmét. A jól irányzott, céltudatos kérdés a beszélgetés irányítását is jelenti egyben.
A jó kérdés ötletet adhat, de elősegítheti a döntést is, ha a bizonytalanságot tisztázza. A kérdések segítségével elemezhetjük a beszélgetőtárs motivációit, megérthetjük az ellenállás okát. Fény derülhet korábbi rossz tapasztalatokra, gátló tényezőkre is. A partner felbecsülése, intelligenciájának, szaktudásának, érdeklődésének felderítése az üzleti életben nagyon fontos kompetencia.
Aki kérdez, szerény. Aki megfelelően kérdez, jó személyes benyomást tesz. A kellemes légkör pedig bizalmat előlegez...
De mire van szükség ahhoz, hogy valaki jó kérdező legyen?
- intelligencia
- emberismeret
- gyors reagálási képesség
- talpraesettség
- kell tudni olvasni a sorok között
- elkerülhetetlen az empátia és
- a magas érzelmi intelligencia
Mégsem egyszerű?