Annyit emlegetjük, oly sokat írtam már róla... De mit is jelent a kompetencia? A szó különböző értelmező szótárakban leírt jelentése: hatáskör, illetékesség, hozzáértés, képesség, alkalmasság. Jelenti még a megtanult, tapasztalt, átélt és örökölt adottságok ösztönös mechanizmusának összességét is. A kompetencia az elméleti tudás gyakorlati alkalmazásának képessége különböző élethelyzetekben.
A kompetencia hat összetevője a következő:
ismeretek, tudás (knowledge)
készségek-jártasságok (skills)
személyes értékek (value)
attitüd (attitude)
személyiségvonások (character)
motivációk (motivation)
Vezetői magatartás vizsgálatakor a kompetenciának nevezzük a vezetői készségeket: a tervezőkészséget, az erőforrások és munkakörülmények biztosítását, a célok kitűzését, a feladatok ütemezését. Szükség van a szervezőkészségre és az erőforrások optimalizálására is. A vezetői készség megmutatkozik a vezető által támasztott elvárásokban, a mérés és értékelés módjában és jellegében. A döntési készség mint kompetencia a helyzetből adódó, annak súlyát logikusan értékelő, a rendelkezésre álló információk alapján a legjobb lehetőség kiválasztását jelenti. Szintén elengedhetetlen vezetői készség a kapcsolattartás, valamint a vezetői szerep elfogadtatása a munkatársakkal. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos alkalmassági feltétel a motiválás, a munkatársak fejlesztése a szervezeti kultúrához és a szervezeti elvárásokhoz igazítva a tevékenységet.
Nem is mindig kell idegen szavakat használni... Itt az alkalmasság, képesség, készség, hozzáértés.