A konfliktusokról és azok kezeléséről februárban már néhány bejegyzésben írtam. Ma a csapaton belüli konfliktusokról és a vezető ezzel kapcsolatos felelősségéről szóló gondolataimat szeretném megosztani. Kezdjük talán ott, hogy szerintem teljesen normális és megszokott dolog, ha egy csapatban konfliktusok keletkeznek.
Az informáltság, a készségek, az elfogadás vagy a stresszhatás eltérő szintjei miatt a csapat tagjai nem egyformán értékelnek bizonyos helyzeteket vagy kapcsolatokat, tevékenységeket. Gond akkor van, ha félünk a konfliktusok feltárásától és megoldásától és azok tartósan befolyásolják a csapat hatékony és eredményes munkavégzését.
A csapat akkor tud kifogástalanul működni, ha a munka során adódó feladatokat, problémákat kellő kreativitással, szakértelemmel, lelkesedéssel és a siker valamint az együttműködés iránti elkötelezettséggel oldják meg. Mindehhez bizalomra és egymás elfogadására, tanulásra való nyitottságra is szükség van. A cél pontos és minden csapattag számára érthető megfogalmazása, a vezető elkötelezettsége és a csoport szakmai hozzáértése a siker záloga.
Ha azonban a csapat nem befogadó és negatív érzelmek kerülnek felszínre, a munka hatékonyságával és minőségével is gondok támadnak. A csapat vezetőjének felelőssége feltárni a konfliktusok, a negatív érzelmi hullámok és a feszültség keletkezésének okát. Kutatások és tapasztalati tények bizonyítják, hogy a vegyes összetételű csapatok jobban teljesítenek a homogén csapatoknál, ezért a jó vezető tudatosan ügyel csapata összetételére és a működés külső feltételeinek biztosítására. A csapatszerepek tisztázása, a csapattagok személyiségének megismerése megfelelő kiindulópont és egy coaching-ülés témája lehet.